Onze landgoederen moeten geen begraafplaatsen worden

Drie van de mooiste landgoederen die onze gemeente rijk is, Woestduin, Leyduin en Vinkenduin, gelegen tussen Aerdenhout en Vogelenzang, zijn vrij toegankelijk voor publiek, dat daar dan ook vaak en veel te vinden is. Bovendien staat op de landgoederen een twaalftal woonhuizen. De landgoederen zijn eigendom van Landschap Noord-Holland, een stichting die vooral wordt gefinancierd door de provincie en door het rijk.

De stichting zoekt naar extra inkomsten en zou deze willen krijgen door de landgoederen commercieel aan te bieden als begraafplaats. De stichting stelt namelijk dat sommige mensen na hun dood niet op een traditionele begraafplaats willen worden begraven, maar in de vrije natuur: het ‘natuurbegraven’. Zij heeft daartoe een principeverzoek ingediend bij de gemeente, maar daarbij gevraagd de inhoud van dat verzoek geheim te houden.

VVD Bloemendaal vindt het een slecht idee om op de landgoederen Woestduin, Leyduin en Vinkenduin mensen te begraven. De bewoners van de landgoederen hebben reeds een lange lijst praktische bezwaren geformuleerd, waarmee wij het grotendeels eens zijn. Maar ons bezwaar tegen begrafenissen op deze druk bezochte landgoederen is eigenlijk veel wezenlijker: recreanten en omwonenden willen vrij in de natuur kunnen wandelen en spelen en daarbij geen begrafenisstoet tegenkomen en niet over graven hoeven lopen. Er zijn voldoende reguliere begraafplaatsen.

In de afgelopen commissievergadering gaf de wethouder toe dat het huidige beleid van de gemeente, zoals bijvoorbeeld vastgelegd in de bestemmingsplannen, het begraven van mensen op landgoederen niet mogelijk maakt. De wethouder zou het principeverzoek van Landschap Noord-Holland dus eenvoudig kunnen afwijzen en wij vinden dat zij dat moet doen.

Martijn Bolkestein
Gemeenteraadslid VVD Bloemendaal