Afscheidsspeech Tames Kokke, donderdag 17 september 2015

Zijn markante en ook puntige speech willen wij u niet onthouden.

Beste mensen,

Dat u naar mijn afscheid bent gekomen, stel ik buitengewoon op prijs.

Ik wil u daarvoor van harte bedanken.

Zo'n afscheid is het teken dat je uitgepraat bent, dat je niets meer te zeggen hebt en dat je maar beter het zwijgen er toe kan doen.

Maar een afscheid biedt ook ongekende mogelijkheden.

Je kan vrijuit spreken. Niemand kan je meer ter verantwoording roepen.

Zo'n kans moet je dus pakken!

10 jaar ben ik actief geweest in de gemeente politiek van Bloemendaal.

Dat is genoeg! Ik maak graag ruimte voor nieuwe ideeën, een andere aanpak en frisse mensen.

Of ik wel iets heb bijgedragen aan de Bloemendaalse samenleving is niet ter beoordeling aan mij.

Een breed misverstand is dat je als wethouder ambtenaar bent.

Nee, dat ben je dus niet. Als bestuurder geniet je een eigen rechtspositie.

Ik voelde mij daarbij de zetbaas van alle Bloemendalers; hoeder van het algemeen belang en daar binnen zoeker naar kansen voor individuele wensen.

De laatste tijd hebben verschillende mensen toespelingen gemaakt op een Kokke-iaans of Tamaresk taalgebruik. Ik vind dat een eervolle duiding. De politiek is niet in alle gevallen gediend met volledige duidelijkheid. Er moet ook ruimte zijn voor een zekere spanning, iets intrigerend, iets om later nog eens over na te denken of over na te praten. Wat werd er nu echt of precies bedoeld?

Een beetje Spiritualiteit en mysterie maken een zaak juist spannender!

Het contact met de Bloemendalers zelf, en de vele externe partijen die zijn aangewezen op de gemeente, vond ik het belangrijkste onderdeel van mijn werk.

In de tweede plaats kwam het contact met de ambtelijke organisatie. Bekwame, vriendelijke en behulpzame mensen. Besturen is leidinggeven en tegelijkertijd schaken op meerdere borden. Om je doelen te bereiken is het wenselijk intensief te investeren in vele goede persoonlijke contacten. Een wederzijdse open communicatie en onderling vertrouwen is essentieel. Een bestuurder die praat over de organisatie, praat over zichzelf. Dat kan worden uitgelegd als, ik krijg niet voor elkaar wat ik wil. En dat roept vragen op over de leidinggevende capaciteiten.

De laatste relevante factor vormt de gemeenteraad van Bloemendaal. De rechtstreekse vertegenwoordigers van alle Bloemendalers. Individueel allemaal bekwame mensen, maar intrigerend als instituut.

De basis van mijn werkwijze was in de eerste plaats een gedegen dossierkennis. Daarnaast vormen flexibiliteit, een zeker speelsheid en lichtvoetigheid, het woordspel,  vrijheid en eigen verantwoordelijkheid, trots zijn, genieten van en blij zijn met wat je hebt, belangrijke factoren. Mijn credo was, het is in Bloemendaal allemaal maar dorpspolitiek! Maak het niet zwaarder dan het is. Hoe zwaarder het dossier des te lichter het woord zou moeten zijn en hoe lichter een dossier des te serieuzer.

Ik was graag bereid mijn visie op een zaak te geven, maar voelde er weinig voor voortdurend overhoord te worden. Het gros van de vele gestelde vragen staat reeds in de toegezonden stukken of kan gemakkelijk schriftelijk worden afgedaan.

Ik onderschrijf en respecteer de controlerende rol van de raad, maar niet voor vragen als wist u dat al en wat gaat u er aan doen, of nog erger wat hebt u er al aangedaan?

Het grote probleem van Bloemendaal is dat het geen echte grote problemen kent. Alle landelijke of wereldproblemen glijden als in een Tefal pan van Bloemendaal af of gaan onze deur voorbij. Wees daar maar blij mee!

En wat doe je als er geen problemen zijn? Dan bedenk je er een paar.

Dan ben je lekker druk bezig en dat lijkt best heel gewichtig.

Mijn advies is, besteedt 5 % van de tijd aan taakstelling, 15 % aan controle en 80% aan contact met de inwoners en de regio.

Bloemendalers kom je overal tegen, in en buiten Bloemendaal.
Het is een hard werkend volkje, zich bewust van de eigen potentie, goed van de tongriem gesneden, dol op het nemen van eigen verantwoordelijkheid en begiftigt met een duidelijke eigen mening, die gevraagd en ongevraagd wordt geventileerd.

Bloemendaal behoort al jaren tot één van de top gemeentes wat betreft het leef- en woonklimaat. Het is een unieke leefomgeving. Stedenbouwkundige en landschappelijk niet te evenaren. Die hoge kwaliteit moet worden behouden, niet alles hoeft op slot, het mag ook anders zo lang maar aan onze hoge standaards wordt voldaan.

Mag ik om af te sluiten nog 10 puntjes benoemen die mij het meest zijn bijgebleven?

1. Bloemendaal is een beheers gemeente en de organisatie is daarop ingericht. Wegen aanleggen, maaien, zorgen dat de riolering loopt, het ophalen van vuilnis, bouwvergunningen, subsidies, uitkeringen. Uitvoerend werk. Gaat allemaal prima. Bloemendaal hoeft niet te voldoen aan eisen die gesteld worden aan multinationals of DNB. Een doorgeschoten aandacht voor beleid gaat ten koste van de kwaliteit van de uitvoering van basistaken. De kritische succesfactor is vertrouwen en lucht voor de organisatie.

2. De raad schiet zijn doel voorbij als het publiekelijk een oordeel velt over de organisatie, het college blijft daarbij uit de wind en het biedt ruimte aan het college met de wolven in het bos mee te huilen. Foute boel! De raad dient uitsluitend het college ter verantwoording te roepen over geleverde prestaties.

3. Interregionale onderwerpen mogen niet worden veronachtzaamd.

Het Bloemendaalse belang houdt niet op bij de gemeente grens.

Regionale ontwikkelingen op het gebied van bijvoorbeeld Infrastructuur, werkgelegenheid, woningbouw, recreatie, waterbeheer, windmolens op zee, intergemeentelijke samenwerkingsverbanden kunnen minstens gevolgd worden. Niet alleen omdat het nodig is, maar ook om te voorkomen dat alles wat in Bloemendaal zelf speelt voortdurend onder het vergrootglas komt te liggen.

4. Er is een begin gemaakt met het herstel van de weeffout in de aanleg van de A9 in de Bijlmer en bij Badhoevedorp. De vraag dringt zich op wanneer dat ook op gaat voor het ontsierende viaduct dwars door Overveen?

5. De Structuurvisie, bestemmingsplannen en Provinciale verordeningen  gelden voor alle Bloemendalers. Bejegeningsaangelegenheden of lekkende daken vormen geen argument daarop een uitzondering te maken!

6. Voor zover we onze duinen nog natuur mogen noemen, behoren deze in de eerste plaats overal toegankelijk te zijn voor recreanten. Na het uit de hand gelopen experiment met herten moet gewaakt worden voor identieke ontwikkelingen met wisenten.

7. De politiek kan niet zonder de pers en omgekeerd. Aan smeuïge stukjes geen gebrek. Een koe in je voortuin of een iets te brede drempel worden breed uitgemeten. Maar het voorwoord van de hoofdredacteur, van tijd tot tijd een grondige politieke analyse of het oordeel van een onafhankelijke interne ombudsman over het redactiebeleid worden node gemist.

8. Twee jaarlijks wordt de tevredenheid van onze inwoners over de gemeentelijke organisatie en het gemeentebestuur gepeild. In 2009, 2011 en 2013 scoort het "Zich vertegenwoordigd voelen door de gemeenteraad" van de 69 criteria het op één na laagste! Het hoogste scoort "De burger als klant van de gemeenteorganisatie". Een discrepantie die vragen oproept. Bijvoorbeeld wie roept de raad ter verantwoording als ze dat zelf niet doen? En waarom is er nog steeds geen verbeterplan in de omgang tussen raad en inwoners?

9. Voor het behoud op het zicht op unieke architectonische vormgeving en landschappelijke doorkijkjes is een restrictief beleid noodzakelijk om landschappelijke verarming tegen te gaan. Gewaakt moet worden dat uit overwegingen van veiligheid, overal te snel manshoge hekken en hagen komen.

10. Het spel dat al jaren zeer fijnzinnig in Bloemendaal wordt gespeeld heet "Hoe pest ik de burgemeester weg". Het is hoogste tijd voor een nieuw constructiever spel. Onze burgemeester Aaltje Emmens verdient daarvoor ieders volle steun.

Ok, genoeg om over na te denken en na te praten.

Ik dank alle Bloemendalers met wie ik de afgelopen jaren contact heb gehad van harte voor de plezierige momenten. Dat geldt ook voor de vele externen partijen die mij bijstonden of waar ik mee te maken had , alle ambtenaren, mijn collega wethouders die er waren, kwamen of gingen, de drie burgemeesters die ik heb meegemaakt en alle raadsleden. En zeker niet in de laatste plaats ook mijn eigen partij, de VVD.

Het was mij een groot genoegen, ik zal het werk en de contacten missen.

Het was een feestje Bestuurder te zijn geweest in Bloemendaal.

Tames Kokke