VVD beperkt bouwmogelijkheden Oude Kern Bennebroek

Gisteravond heeft de VVD zich nadrukkelijk uitgesproken voor minder bebouwing in de Oude Kern om zo de kwaliteit van het gebied te versterken. Een meerderheid van de raad lijkt de VVD hierin te willen volgen. Als de raad zo besluit eind februari dan zal dit standpunt worden verwerkt in het nieuwe bestemmingsplan.

Als laatste witte vlek in de gemeente staat de invulling van het bestemmingsplan Oude Kern (OK) in Bennebroek op de rol. De Oude Kern is het gebied rond de katholieke kerk. Sinds het begin van dit decennium wordt er gediscussieerd over bouwplannen van verschillende eigenaren. Het gebied is namelijk eigendom van private partijen, van particulieren en organisaties zoals de Parochie, lagereschoolkoepel La Salle en van zorginstellingen. De bouwplannen hebben de afgelopen jaren geleid tot grote discussies tussen de belanghebbenden. De opvolger van de vereniging Meerwijk, de dorpsraad, heeft ook nadrukkelijk de belangen van de aanwonenden daarin vertegenwoordigd.

Ten aanzien van het voorliggende Ontwerp Bestemmingsplan Oude Kern heeft de VVD uitdrukkelijk haar standpunt kenbaar gemaakt. Uitgangspunt is dat de verrommeling en de daarbij horende verdichting niet verder toenemen, dat de kwaliteit van het gebied blijft behouden en dat deze bij nieuwe plannen liefst wordt verbeterd. Ook wenst de VVD dat er nu voor iedereen duidelijkheid komt over de toekomst van de Oude Kern zodat de voortdurende discussies kunnen worden afgerond. De VVD is hierin consistent met haar verkiezingsprogramma uit 2008, met eerdere posities uit 2011, en met de reacties van onder andere de dorpsraad, die in ons standpunt zijn opgenomen.

Concreet stelt de VVD voor dat de begraafplaats in westelijke richting kan worden uitgebreid, dat de speelplaats afhankelijk van het feitelijk gebruik weer terug komt, dat de parkeerplaats van de parochie niet wordt bebouwd, dat wordt geprobeerd verdere uitbreiding van Meerleven met twee aanvullende flats te voorkomen en dat op het Raak-terrein de geplande woningen alleen grondgebonden worden toegestaan, met een maximale dakgoothoogte van zes meter en een nokhoogte van negen meter.

De technische uitwerking van het bovenstaande zal door amendementen in het Ontwerp Bestemmingsplan Oude Kern worden ingebracht. In de discussie in de commissie was een meerderheid voor de VVD-standpunten.

In het licht van het bouwplan voor de Franciscusschool heeft de VVD aan haar wethouder verzocht dat deze nĂ¡dat de rechter zich heeft uitgesproken - en er daardoor misschien ruimte ontstaat voor een nadere afstemming met het schoolbestuur La Salle - met het schoolbestuur in gesprek gaat over een plan dat gunstiger is voor een de aanwonende gezinnen. De wethouder heeft dit toegezegd, hoewel wetende dat de juridische mogelijkheden van de gemeente hierin beperkt zijn.

Peter Boeijink
fractievoorzitter