Verantwoording VVD-fractie Bloemendaal, periode 2009 – zomer 2012

In 2008 heeft VVD Bloemendaal haar verkiezingsprogramma voorgelegd aan de kiezers. U heeft VVD Bloemendaal toen uw vertrouwen geschonken, met als resultaat dat wij toen 7 van de 19 zetels in de gemeenteraad mochten innemen. Na ruim 3 jaar als VVD-fractie in de raad van de gemeente Bloemendaal aan het werk te zijn geweest, willen wij u graag informeren over de resultaten.

Hoewel VVD Bloemendaal aan de kiezers het VVD-verkiezingsprogramma 2009-2014 heeft voorgelegd, zijn de uiteindelijke doelstellingen voor deze raadsperiode vastgelegd in het coalitieprogramma van de coalitie van CDA, D66 en VVD. Toch hechten wij als VVD-fractie voor deze verantwoording eraan om uit te gaan van het eigen VVD-programma teneinde zo een zuiver beeld te kunnen geven.

Hieronder treft u een overzicht aan van de thema’s waarbinnen onderwerpen zijn die gespeeld hebben of actueel spelen, met daarbij de door VVD Bloemendaal behaalde
resultaten.

Thema: bouwen (doel: groen hart en prettig wonen beschermen)
Als VVD zijn wij hierin duidelijk: geen groen opofferen voor nieuwe bouwmogelijkheden. De kwaliteit van de inrichting en het bouwplan moeten voorop
staan. De nieuwe bestemmingsplannen hebben allen een conserverend karakter: d.w.z. dat nieuwe bouwmogelijkheden worden beperkt, alleen bij een kwalitatief hoogwaardig
plan kan het bouwvlak worden aangepast. Ook wordt de dak- en goothoogte vastgelegd zodat de bouw van extreme daken in verhouding tot het bouwvlak worden voorkomen.
Daarmee wordt nagestreefd dat de typische groene uitstraling van de villawijken behouden blijft. Tevens worden de buitenplaatsen en landgoederen in stand gehouden en beschermd tegen extra bebouwing

Het Haringbuys-plan voorziet in een zeer beperkte bebouwing en een groen en open karakter. Een Aerdenhoutse uitstraling is hier gepland. De VVD-fractie heeft via verschillende amendementen nadrukkelijk opgedragen dat de groene, kwalitatieve uitstraling voorop moet staan: als gemeente hoeven wij dit terrein niet met grote winsten te verkopen (dan neemt de bebouwing toe), maar wij kunnen ook geen risico accepteren.

De ‘oude kern’ van Bennebroek is volop in discussie. Als VVD-fractie streven wij naar beperkte bouwmogelijkheden t.o.v. de bestaande rechten van de eigenaren. Dit is echter geen makkelijke
opgave omdat de rechten al sinds de jaren ’70 bestaan. Jammer genoeg is er in het verleden geen beeldkwaliteitsplan gemaakt door de oude gemeente Bennebroek, zodat er geen voorschriften kunnen worden opgelegd over de vormgeving en materiaalgebruik. “Rechten weg bestemmen” zoals de dorpsraad Bennebroek graag wil zal alleen kunnen met grote bedragen vanuit de gemeente, ter compensatie van de planschade, en zal dus moeten gebeuren op basis van goed overleg tussen de eigenaren en de gemeente. Regelmatig sturen wij het college hierop aan, maar wel met realistische doelen.

Voor het Marine Hospitaal terrein wordt een nieuw plan opgesteld door de projectontwikkelaar. Deze heeft te kennen gegeven met de (bestaande) uitgangspunten verder te kunnen en te willen kunnen. De projectontwikkelaar heeft voorgesteld om het gebied vooral met grondgebonden woningen met daarnaast een aantal kleinere appartementengebouwen in te richten. De positie van de VVD-fractie is dat wij onze investering in de grond zo snel mogelijk terugkrijgen én een plan verwachten dat in de verkoop goed zal aanslaan bij de toekomstige bewoners. Kopers zijn zeer kritisch in de huidige markt, dus de kwaliteit van het plan moet zeer hoog zijn. Het thans voorliggende plan dat ook draagvlak heeft, lijkt een goede marktpositionering te kiezen.

Naast deze grotere projecten zijn er individuele bouwwensen die soms in “de raad terechtkomen”. Daarin maken wij altijd de afweging of het past in bestaand beleid, het een
belangrijke, gedragen wens is, het geen ongewenste precedentwerking tot gevolg heeft en het voorstel een kwaliteitsverbetering oplevert.

Thema: financiën (doel: alleen OZB verhogen als het echt niet anders kan)
In de periode 2006 tot en met 2009 heeft de gemeente geen OZB-verhoging gekend. Vanaf 2010 verhogen wij de OZB met de inflatie om dekking te hebben voor de
personeelslasten. Omdat de inkomsten van het Rijk met 2,2 miljoen euro per jaar in afnemen de periode 2012 tot en met 2015, buigt de gemeente significant om, en bespaart
1,7 miljoen euro op ‘eigen vlees’, besteedt 0,3 miljoen euro minder aan subsidies en heeft in 2012 éénmalig de OZB verhoogd met 0,2 miljoen euro.

De verwachting voor de komende jaren is dat wij extra besparingen van het Rijk kunnen opvangen met eigen besparingen: het is uiteraard niet de bedoeling dat de rijkskortingen
door de bewoners worden opgebracht via OZB-verhogingen. Belangrijk hierbij is ook dat wij als VVD-fractie een jaarlijks tekort niet willen opvangen uit opbrengsten van
de verkoop van onroerend goed. Dit is niet alleen door de wetgever verboden, maar wij willen dat bij verkoop van ‘stenen’ de opbrengst hiervan weer in ‘stenen’ terugkomt, zodat het tafelzilver niet wordt ‘opgegeten’.

De korting van 0,3 miljoen euro per jaar op subsidies zal pijn doen bij de subsidie afhankelijke instellingen, maar de kern van de dienstverlening, nl. de maatschappelijke zorg voor jongeren en ouderen, zal niet worden geraakt.

Als VVD-fractie kiezen wij hier nadrukkelijk voor het steunen van de jeugd: als liberalen willen wij de jeugd alle kansen meegeven om volop te kunnen participeren
in de maatschappij. Dus jeugdsportsubsidies aan de sportclubs steunen wij. Een extra overlegorgaan met ouderen, naast de al aanwezige, stoppen wij. De bibliotheek in de
huidige vorm als uitlener van ‘echte boeken’, voor de jeugd, ondersteunen wij. Maar voor volwassenen zien wij andere, goedkopere, oplossingen zoals de introductie van
elektronische boeken. Daarom zal de bibliotheek zich echt moeten aanpassen aan de veranderende markt.

Intussen heeft de gemeente grote investeringen op de rol voor de komende 4 jaar:
• onderwijshuisvesting, 10 miljoen euro, bij zo’n 11 scholen (incl. de 3 Bennebroekse scholen);
• riolering, 14 miljoen euro (speciaal voor Bennebroek wordt veel geïnvesteerd);
• wegenonderhoud, ca. 5 miljoen euro voor diverse wegen in de gehele gemeente;
• verbeteringen sportaccommodaties, ca. 1 miljoen euro.

Alle investeringen zijn/worden door de VVD gewikt en gewogen op nut, noodzaak,
alternatieven en op de vraag of de gemeente het kan betalen. O.a. is op aandringen van
de VVD het rioolplan tijdens 3 commissie-avonden uitvoerig besproken, teneinde een
goed oordeel te kunnen vellen over de totale investeringen over een looptijd van 70 jaar
van maar liefst 270 miljoen euro! Wij denken nu een ultieme temporisering en spreiding
van de kosten te hebben gevonden.

De verbouwing van het gemeentehuis wordt betaald uit de lopende verkoop van onroerend goed en dit geld wordt dus weer geïnvesteerd in ons eigen onroerend goed.

Een uitgebreide toelichting op de gemeentehuisverbouwing is toegevoegd op het 2e blad. Uit bovenstaand overzicht komt duidelijk naar voren dat de gemeente hard aan de slag is
om de basisvoorzieningen op langere termijn zeker te stellen en in stand te houden.

Thema: communicatie (doel: informerend en transparant omgaan met belangen)
Het college heeft zich voorgenomen om met alle belangengroeperingen en bewoners veel en uitgebreid te spreken, te luisteren, en de ingebrachte aspecten zorgvuldig af
te wegen. Als VVD-fractie hebben wij dezelfde rol en elke maand hebben wij wel bezoekers in de fractie om hun standpunten aan te horen. Door het stellen van kritische, constructieve vragen, ook aan de eigen wethouder, worden onderwerpen uitgediept en wordt controle uitgeoefend of het college het beleid goed uitvoert. Met 8 man/vrouw sterk kun je veel invalshoeken voorzien en die komen dan ook aan bod. Op de video’s die de gemeente maakt van alle commissie- en raadsvergaderingen kunt u nakijken (www.gemeenteraad.bloemendaal.nl) wat de VVD-fractie zoal inbrengt: wij vertrouwen het college maar controleren wel of het beleid wordt uitgevoerd. De VVD-fractie schrijft elke maand wel een artikel op de VVD-website om de bewoners te informeren over onze standpunten. Ook vinden er elke 3 tot 4 maanden afdelingsvergaderingen plaats, waarin het lokale beleid en de standpunten van de VVd- fractie worden verdedigd.

Het ‘meedenken’ van de bewoners in goede banen leiden is overigens nog een hele kunst. Vanuit overtuiging worden soms belangen zeer zwaar aangezet, waarbij het dan moeilijk te verteren is dat ook andere belangen (individuele of gemeenschappelijke) en bijbehorende inzichten een rol kunnen spelen. Op het gebied van ‘bouwen’ wordt de meeste strijd gevoerd. Daarbij staan eigenaren, omwonenden en andere belanghebbers vaak recht tegenover elkaar. De VVD-fractie probeert nadrukkelijk een liberale invalshoek te hanteren, waarbij iedereen over “dezelfde kam wordt geschoren”. Rechten, soms zelf grondrechten, kunnen wij niet zomaar ontnemen. Tegelijkertijd kunnen wij wel in zorgvuldig overleg aan iedereen uitleggen dat een compromis vaak een beter resultaat geeft en soms sneller tot uitvoering komt.

Thema: verkeer (doel: goede en veilig wegen)
Afgelopen jaren is het “Verkeers Circulatie Plan” afgerond. Daarmee zijn alle 30km-zones aangelegd in de gemeente. De evaluatie daarvan wijst uit dat de effecten redelijk positief zijn. Intussen komen bij de gemeente nieuwe verzoeken binnen voor wegaanpassingen. Dat ging tot nu toe volledig ad hoc. De gemeenteraad heeft het college nu voor € 70.000 totaal per jaar gemandateerd om kleinere, noodzakelijke aanpassingen te doen, vnl. voor verkeersveiligheid. Denk daarbij aan de aanpassing van opstelplaatsen voor de verkeerslichten in Bennebroek, of de uitrit van de Prins Hendriklaan op de Julianalaan in Overveen die uit deze pot worden betaald. Daarnaast wordt jaarlijks een afweging gemaakt in welke grotere aanpassingen de gemeente wil investeren. Wegonderhoud, rioolonderhoud en verkeersveiligheid worden daarbij tegelijkertijd beoordeeld. Als immers ‘de straat toch open moet’ kan de gemeente tegen lagere kosten
ook de inrichting van de straat aanpassen. Alle verzoeken worden nu gecategoriseerd op noodzaak, opbrengst en kosten. Als VVD-fractie hebben wij dit nu zo ‘ingeregeld’ en kunnen wij goed controleren of de gemeente de juiste investeringen pleegt.

Een groot discussiepunt is inmiddels de voorgestelde weg tussen Bennebroek en Hillegom geworden. Als VVD-fractie hebben wij hierin een duidelijk standpunt ingenomen en onze motie is dan ook unaniem gedragen. Daarin stellen wij dat:

1. nut en noodzaak van deze weg nogmaals moeten worden aangetoond;
2. meerdere varianten denkbaar zijn, die ook onderzocht moeten worden;
3. de weg pal langs Bennebroek niet bespreekbaar is;
4. en een goede inpassing van de weg met maximale beperking van de hinder voor de omwonenden noodzakelijk is.

Deze motie heeft het college overgenomen en het regionaal bestuur heeft dit nu ook in haar plan meegenomen. Doel van onze opstelling is dat wij enerzijds aan tafel blijven
(zodat wij invloed houden), anderzijds, mits nut en noodzaak zijn aangetoond, een tracé krijgen dat de nadelen minimaliseert maar zover aanwezig, ook eerlijk verdeelt tussen de dorpen.

Met de ingeslagen weg en de ingenomen standpunten verwacht de wij als VVD-fractie ook de komende jaren veel liberale doelstellingen te kunnen realiseren. Wij danken u voor uw in ons gestelde vertrouwen en hopen dat wij ook dan uw belangen mogen vertegenwoordigen, en deze werkzaamheden vanaf 2014 in een nieuw gekozen gemeenteraad mogen voortzetten.

Fractie VVD Bloemendaal

Noot: wij nodigen u uit om op dit bericht te reageren. Dat kan door gebruik te maken van het hieronder aangegeven veld. Wel verzoeken wij u om daarbij de regels te hanteren die zijn verwoord in het ‘reglement voor reacties’, elders op deze website.