Openbaar onderwijs in Bloemendaal

Het openbaar onderwijs is een van de kernwaarden van het liberale gedachtengoed. Vanaf de grondwet van Thorbecke in 1848 hebben generaties liberale ministers zich geijverd voor gelijk onderwijs voor alle geloofsovertuigingen in Nederland. In onze tijd is de verzuiling op de achtergrond geraakt en vaak is geloofsovertuiging niet meer leidend voor de schoolkeuze van ouders voor hun kinderen. De VVD in Bloemendaal maakt zich sterk voor openbaar onderwijs in elke dorpskern van onze gemeente.

Daarbij kijken wij wel naar werkbare oplossingen als het openbaar onderwijs in het gedrang komt door een te laag leerlingenaanbod. Helaas is de situatie ontstaan dat het door het geringe leerlingenaanbod welhaast onmogelijk is om de openbare basisschool in Vogelenzang, de Graaf Florisschool, in stand te houden.

De Sint Josefschool heeft hulp geboden en is bereid haar statuten aan te passen om alle
ruimte te geven voor het openbaar onderwijs binnen haar deuren. Voor de VVD is het heel belangrijk dat alle ouders met deze fusie kunnen leven en alle docenten goed onderdak vinden in de ontstane situatie.

Inmiddels hebben alle ouders ingestemd met de voorgestelde veranderingen. Mochten in de toekomst ouders om principiƫle redenen een neutraal openbaar onderwijs voor hun kinderen willen zoeken, dan is er binnen onze gemeentegrenzen voldoende aanbod op acceptabele afstand in Bennebroek en Aerdenhout.

VVD gemeenteraadsleden van de commissie samenleving