VVD niet voor regionale samenwerking inzake WMO

Een woordvoerder van de gemeente Haarlem heeft verklaard dat er succesvol een half miljoen euro is teruggevorderd inzake onterecht uitgekeerde Persoons Gebonden Budget (PGB)-gelden. Op een totaal budget van 2.700.000 is dat 18.5 %. Schokkend hierbij  is wel het commentaar van diezelfde woordvoerder: er is geen sprake van grootscheepse zwendel.

Voor de VVD in Bloemendaal is dit een veeg teken van falend beleid inzake de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) in onze naburige gemeente. Wat onze fractie voorstaat is een strikt en eerlijk beleid t.a.v. gemeenschapsgelden waarbij fraude streng moet worden aangepakt.

De landelijke overheid beoogt taken te decentraliseren naar de gemeenten inzake de zorg. Dit betekent dat vanaf 2013 ook Bloemendaal  een veel grotere rol krijgt in diverse uitvoeringswetten zoals o.a. de WMO, Jeugdzorg en Werken naar Vermogen.  De visie van de VVD is er op gericht dat de begeleiding van mensen die zijn aangewezen op onze sociale wetten maatwerk moet zijn, met als uitgangspunt optimale participatie en een optimale zelfredzaamheid in de samenleving.

Met een strikt eigen beleid moet Bloemendaal voorkomen om in "Haarlemse " toestanden te komen. Bij een grote regionale samenwerking van WMO-organisaties zal er zo goed als zeker een linkse dominante rol zijn voor Haarlem. Dit zal zeker leiden tot het niet halen van onze doelstelling ‘meer mensen aan het werk’, en resulteert naar onze verwachting in onbeheersbare geldstromen en navenante tekorten voor de gemeente Bloemendaal.