Aanbesteding van de huishoudelijke hulp

Periodiek moeten de contracten voor de huishoudelijke hulp vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning worden aanbesteed. Zo ook nu per 1 oktober jongstleden. Hiervoor geldt de wettelijke regel dat er een minimumbedrag per uur moet worden vastgesteld. In de raadsvergadering van 25 april jongstleden heeft de VVD hierin een minderheidsstandpunt ingenomen inzake deze aanbestedingstarieven.

Alle andere politieke partijen in de raad wensten een hoger minimumbedrag voor de aanbesteding. De VVD heeft gepleit voor het handhaven van het bestaande minimum-aanbestedingsbedrag. De VVD is dan ook verheugd dat de geoffreerde tarieven van de zes zorgaanbieders, op een uitzondering na, gelijk aan of lager zijn dan het huidige tarief.

Deze prijstendens was ook al door Stichting Rijk waargenomen in hun marktonderzoek. De  nu aangeboden, nieuwe offertes zullen leiden tot een besparing van ongeveer 12.000 euro op jaarbasis voor de gemeente Bloemendaal. De prognoses van de sociale dienst zijn duidelijk. Door de eigen bijdrage in de huishoudelijke hulp maken veel minder inwoners aanspraak op deze regeling. Waren de tarieven doorgeschoten naar boven, dan waren de eigen inkomensafhankelijke bijdragen echt onbetaalbaar geworden en zouden de zorgaanbieders daardoor veel minder werk krijgen. De VVD is dan ook een groot voorstander van maatwerk en vrije marktwerking. De contracten die nu gesloten worden, lopen tot en met 31 december 2014. Er is in het regeerakkoord afgesproken dat vanaf 1 januari 2015 de hulp voor de huishouding een maatwerkvoorziening wordt voor mensen die het echt nodig hebben en niet uit eigen middelen kunnen betalen.

De VVD in Bloemendaal heeft het standpunt dat realistische sociale voorzieningen bij voorkeur zoveel als mogelijk betaalbaar moeten blijven voor alle inkomensgroepen. Daarbij is ons liberale beleid erop is gericht dat iedereen zo lang mogelijk een onafhankelijk zelfstandig huishouden kan blijven voeren middels maatwerk en vrije marktwerking.

Martin van de Bunt
gemeenteraadslid