College van B&W blokkeert bouw gezinswoning op monumentaal landgoed Elswouthoek

In november jongstleden hebben het College en de Raad ingestemd met een convenant met de heer J.W. Slewe waarin – in het kort – behoud, onderhoud, openstelling en verdere beperking van bouwrechten van het monumentale landgoed gekoppeld worden aan de mogelijkheid een moderne, normale gezinswoning te bouwen in het zogenaamde utiliteitsgebied.

Dinsdag jongstleden heeft het College besloten “het convenant waarin de afspraken vastlagen buitengerechtelijk te vernietigen wegens het feit dat door de handelswijze van de heer J.W. Slewe sprake is van bedrog en dwaling. Tevens wordt door de Gemeente de heer J.W. Slewe aansprakelijk gesteld wegens onrechtmatige daad en een schadeclaim voor de kosten voor het opstellen van het convenant voorbereid”.

Hiermee vervallen dus alle afspraken die er zijn gemaakt en zullen nieuwe aanvragen behandeld worden net zo als die van iedere bewoner. In februari 2013 is de aanvraag voor de bouw van een villa tegen de duinrand op Elswoutshoek al door de raad afgekeurd en nu dus is de laatste mogelijkheid voor het bouwen van een gezinswoning vervallen.

Als VVD hebben we nadrukkelijk de positie dat er niet wordt bijgebouwd voor hoofdbewoning in de groengebieden van de Gemeente en de bovengenoemde ontwikkeling sluit hierop aan.

Peter Boeijink