Werk voor iedereen

De Participatiewet, het Sociaal Akkoord 2013 en de aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt beogen werkgevers te stimuleren om meer mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in te zetten in het reguliere arbeidsproces.

En dat is belangrijk, vindt de VVD Bloemendaal. Een baan betekent immers ook meedoen. Werk zorgt niet alleen voor een inkomen, maar geeft ook trots en zelfvertrouwen. Economie gaat niet alleen over cijfers, maar over de levens van mensen. Welvaart gaat juist over participatie en uiteindelijk over geluk. Wérkelijk sociaal beleid geeft iedereen een maximale kans op welvaart. Werk voor iedereen, dat is de kern van een liberale samenleving.

Met de invoering van de Participtatiewet krijgt de gemeente Bloemendaal nu ook de verantwoordelijkheid om mensen met een arbeidsbeperking te ondersteunen bij het vinden van werk. In de behandeling van de begroting 2015 op donderdag 30 oktober heeft de VVD-fractie reeds uitgesproken het hebben van werk, juist voor diegenen met een afstand tot de arbeidsmarkt, van groot belang te vinden.

Afgelopen week presenteerde Paswerk, ons huidig sociaal werkbedrijf, een prijs aan de organisatie die zich dit jaar het best heeft ingezet voor mensen die moeilijker aan werk kunnen komen. De prijs wordt uitgereikt aan het bedrijf dat of de instelling die het meest toonaangevend is in zijn inzet hiervoor. De winnaar wordt beschouwd als een ambassadeur voor sociaal ondernemerschap en werkgeverschap. Als afgevaardigde van de gemeenteraden van de aangesloten gemeenten (Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede-Spaarnwoude, Heemstede en Zandvoort), mocht ik in de jury zitten.

Dit jaar won CTS Group, een transportonderneming uit Nieuw-Vennep. Laten wij erop inzetten dat ook ondernemingen in onze gemeente Bloemendaal volgend jaar in aanmerking komen om die prijs te winnen!

Fabiènne Hendricks
gemeenteraadslid VVD Bloemendaal

klik hier voor meer informatie

de juryleden