Voor een groene Boekenroodeweg

In Aerdenhout heeft een van onze inwoners onlangs verzocht om het bestemmingsplan voor zijn tuinhuis aan te passen. In 2012 had de gemeente zich hier vergist door in het vernieuwde bestemmingsplan geen bebouwing toe te staan terwijl het tuinhuis er reeds stond. Dat tuinhuis moet daar natuurlijk gewoon kunnen blijven staan en dat vond ook de Raad van State. De eigenaar heeft nu echter verzocht om op deze plaats niet alleen het bestaande tuinhuis toe te staan, maar bovendien de mogelijkheid om het tuinhuis af te breken en daar een nieuw woonhuis te bouwen. VVD Bloemendaal is hier tegen. Wij strijden al decennia voor het mooi en groen houden van onze gemeente. Gelukkig staan wij daarin niet alleen. Wij weten ons gesteund door het overgrote deel van de Bloemendalers en gelukkig ook door een meerderheid in de gemeenteraad.

In de afgelopen jaren werden de bestemmingsplannen in Bloemendaal herzien en deze maken extra bebouwing in principe niet mogelijk. Sporadisch verzoeken inwoners om een uitzondering op deze algemene regel. VVD Bloemendaal vindt het goed dat zulke verzoeken altijd individueel worden bekeken. Er zou immers sprake kunnen zijn van een bijzondere situatie die zo'n uitzondering rechtvaardigt. Voor de beoordeling hiervan heeft de gemeenteraad een Structuurvisie vastgesteld en een Nota Ruimtelijke Beoordeling. Deze stellen als criterium dat nieuwe ontwikkelingen de kwaliteit van de omgeving moeten verbeteren door deze groener te maken, door de openbare ruimte op te knappen of door architectonisch van bijzondere betekenis te zijn. In het coalitieakkoord namen wij bovendien op dat het doen toenemen van bouwvolume of het beschikbaar komen van extra woon- of bedrijfsruimte op zich onvoldoende argumentatie biedt, maar het is moeilijk sluitend beleid op te stellen dat in alle gevallen uitsluitsel geeft.

De Structuurvisie beschrijft terecht de kernkwaliteiten van Aerdenhout als een hoogwaardige, ruime, groene en rustige omgeving en bovendien ligt het betreffende perceel aan de open weilanden op de grens van de dorpen- en landgoederenzone. Wij zijn hier dus tegen extra bebouwing en vragen ons met name af: als hier, waarom elders dan niet? Ook vinden wij dat de gemeente in zijn behandeling wellicht te veel hoop heeft gegeven aan de aanvrager, terwijl daarvoor toch weinig redenen gegeven konden worden. Het was beter geweest als de gemeente zich hier terughoudender had opgesteld. Het is uiteindelijk de raad die beslist over aanpassingen van het bestemmingsplan.

Martijn Bolkestein
gemeenteraadslid VVD Bloemendaal