Burgemeester Nederveen en Wethouder De Rooij afgetreden

Afgelopen dinsdag maakte burgemeester Ruud Nederveen bekend per direct zijn functie neer te leggen. Als belangrijkste reden noemt hij dat er te veel discussie is ontstaan rond zijn functioneren en zijn persoon. Gelijktijdig heeft wethouder Marjolein de Rooij aangekondigd versneld haar functie neer te leggen om zo duidelijkheid te verschaffen over haar mandaat. Daarover waren vragen gerezen nadat zij eerder had aangekondigd haar wethouderschap te zullen opgeven voor een functie bij een welzijnsorganisatie in Tanzania.

Ruud Nederveen heeft bijna zes jaar lang met veel energie invulling gegeven aan zijn burgemeesterschap. Hij oogstte alom bewondering om zijn welsprekendheid, om zijn kennis van zaken en om zijn inzet voor onze gemeente. VVD Bloemendaal is hem daarvoor zeer erkentelijk.

VVD Bloemendaal heeft er begrip voor dat de burgemeester onder de ontstane omstandigheden geen kans zag goed inhoud te geven aan zijn verantwoordelijkheid. In deze situatie valt het te prijzen dat hij het heeft gedurfd zijn functie neer te leggen.

Anderzijds betreuren wij het besluit, omdat dit betekent dat er aandacht zal moeten gaan naar het aanzoeken van een nieuwe burgemeester en een nieuwe wethouder. Aandacht die zou moeten gaan naar het verder verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening en naar het uitvoeren van het beleid van deze coalitie. De komende tijd zal voor de twee overgebleven wethouders bijzonder druk worden. Wij hopen en verwachten dat zij deze druk het hoofd zullen bieden, zodat het dagelijks bestuur van onze gemeente in goede handen blijft.

Namens VVD Bloemendaal,

Martijn Bolkestein