VVD zet vrijwilligers Vluchtelingenwerk Bloemendaal in het zonnetje.

Op voordracht van de VVD Bloemendaal bood Statenlid Jerry Kramer 2 taarten aan die namens Vluchtelingenwerk in ontvangst genomen werden door Katy Termijtelen en Henriette Maassen, beide vrijwilligers van het eerste uur. Katy Termijtelen: “Fijn dat de VVD ons op deze manier een blijk van waardering wil geven, dat doet de burger altijd goed!”

Martijn Bolkestein, Albertine Zoetmulder en Rolf Harder onderstreepten namens de Bloemendaalse VVD gemeenteraadsfractie het belang van de enorme inzet van vrijwilligers op Dennenheuvel. Zij zijn onmisbare partners voor de gemeente Bloemendaal in het kader van de succesvolle opvang van onze statushouders. Zij begeleiden geheel belangeloos ca. 100 ‘nieuwe Bloemendalers’ uit met name Syrië en Eritrea. Als maatschappelijk begeleiders maken ze de statushouders wegwijs in hun nieuwe woonplaats. Ze helpen hen bij allerlei praktische zaken zoals het regelen van scholen voor kinderen en de inburgeringscursus voor volwassenen, diverse zaken rondom financiën en verzekeringen, post doornemen, etc.

Nadat een statushouder in onze gemeente is gevestigd, is het van belang dat hij/zij geholpen wordt een zelfstandige weg in onze maatschappij te vinden. Door de statushouders te begeleiden en te coachen naar zelfredzaamheid worden kansen gecreëerd om deze nieuwkomers volwaardig deel uit te laten maken van onze bevolking.

Tijdens de elfde editie van de jaarlijkse VVD Noord-Holland Taartenactie trok de Statenfractie de hele provincie door om samen met lokale VVD afdelingen vele vrijwilligers, ondernemers of professionals te verrassen met een VVD taart. Hiermee wil de VVD haar waardering uiten naar mensen die zich vaak onvoorwaardelijk inzetten voor hun gemeenschap. Volgens de VVD N-H zijn juist deze mensen ontzettend belangrijk voor de veerkracht van een buurt, dorp of stad.