Motie zebrapad Zandvoorterweg

Het zebrapad is eerder onderzocht, maar toen werd vooral geconcludeerd dat een tweede zebrapad niet praktisch is. De zebra ligt nu tussen de twee scholen in en daarmee voor niemand echt op de route. Er wordt dan ook weinig gebruik van gemaakt. Cynisch dat juist een meisje dat er wel gebruik van maakt, wordt aangereden.

Raadsleden zijn geen verkeersdeskundigen. Toch hebben wij gevraagd te kijken of de zebra daar goed ligt. Niet, zoals eerder, of het er twee kunnen worden, maar of de zebra verplaatsen naar iets verderop deze niet veel beter zichtbaar zou maken. Bovendien vragen wij ons af of de nieuwe technologie, met naderingsmeldingen en waarschuwingslichten, zoals gebruikt bij de Brederodelaan, hier niet kan worden gebruikt.

Bovendien willen wij graag scholen en ouders betrekken. Bijvoorbeeld voor voorlichting, maar liefst om een klaar-over-dienst in te stellen. Veiligheid is bij uitstek iets voor overheid en inwoners om samen te werken.

Wij hebben hiertoe in de raadsvergadering van 3 november een motie in gediend die met algehele stemmen werd aangenomen.

Martijn Bolkestein

fractievoorzitter VVD Bloemendaal